Agile marketing stopt vage voorspellingen

Blog

door

Elise D'haeseleer

Marketing
Agile marketing planning

Herken je het? Denken dat je de manier gevonden hebt en uiteindelijk lost het je verwachtingen niet in? Het gebeurt steeds vaker dat strategieën van marketeers in praktijk hun vruchten niet afwerpen. Maar hoe komt dat?

Content, inbound en andere soorten marketing

Samengevat: Planning en strategie! Dat is de kern van elk type marketing. We starten met onderzoek, wat veronderstellingen en there you go: de start van je nieuwe marketingplan is gemaakt. Alle marketingactiviteiten voor het komende jaar liggen vast in 1 reusachtige planning.

Heel veel marketing agencies pakken het op deze manier aan: strategieën opzetten en een content plan maken voor maanden op voorhand. Zo zit je op marketing vlak voor het komend jaar helemaal goed en kan je berusten op dat plan. Na een jaar worden de resultaten dan gemeten.

Maar werkt het nog zo de dag van vandaag?

De agile approach neemt het over

Agile marketing. Het buzzword van 2016. Waarom? Marketeers hebben eindelijk ontdekt dat die dikke marketingplannen geen sleutel tot succes zijn. En dat is eigenlijk logisch, want ze gaan hun resultaten niet op regelmatige basis meten, waardoor je er ook niet naar kunt handelen.

Agile marketing is het antwoord op dat probleem want resultaten meten is zo belangrijk. Hoe kun je anders vooruit gaan? De agile approach staat voor het continue meten, opvolgen en verbeteren.

Marketing trends 20xx

Het einde van het jaar is in aantocht. Dat betekent: voorspellen wat de trends zullen zijn voor het volgend jaar. Waar moeten we ons de volgende 12 maanden op focussen?
Jammer genoeg zijn die voorspellingen vaak gebaseerd op vage veronderstellingen en komen ze niet voort uit ervaring. Dus wanneer je besluit om op een trend te springen: Wees er zeker van dat het werkt voor uw business en dat ze gestaafd worden door bewijs.

Dus.. Wat is nu de juiste manier? Eerst en vooral, gooi die jaarplanning overboord. Start met kleine stapjes: 1 sprint per keer op voorhand plannen. En belangrijk, vertrek vanuit je resultaten: wat werkt, wat werkt niet en hoe kunnen we het beter maken?

Written by

Blijf lezen, deze artikels zijn ook interessant