Content management in de cloud: de zevende hemel?

Blog

door

Simon Lecluyse

Marketing
Content management in de cloud

Content marketing zoals we het vandaag kennen bestaat ongeveer 10 jaar. Het werd een echt buzzword doorheen de jaren en vandaag verklaren sommigen zelfs dat content marketing dood is. Maar laten we eerlijk zijn: we hebben nog steeds te maken met een digitale omgeving die content gebruikt om klanten aan te trekken en om te zetten.

Online content management

Samen met het buzzword kwamen oplossingen. Honderden. Misschien meer. Vandaag zorgen eenvoudige tools ervoor dat je ertoe in staat bent om een website op korte termijn te bouwen en te starten met bloggen, sociale media en het verspreiden van content. Helaas zijn deze eenvoudige tools niet altijd zo professioneel als ze op het eerste gezicht lijken.
Het probleem met veel content management oplossingen is dat ze niet toestaan dat bedrijven verder denken dan hun huidige strategie. Met andere woorden, zij moeten op een bepaald moment een oplossing kiezen die bij hun behoeften past. Het is echter dikwijls geen duurzame oplossing.
Vandaag heb je als bedrijf een CMS nodig dat voldoet aan jouw behoeften en dat je in staat stelt jouw contentmarketing volledig te lanceren en onderhouden, bij voorkeur met een automatiseringssysteem. Het moet gebruiksvriendelijk, snel en kostenefficiënt zijn. Kortom, je hebt een echte marketingmachine nodig.

Meer dan het CMS: cloud-based oplossingen

Naast de behoefte aan een echte marketingmachine zijn ook efficiëntie en een budgetvriendelijke oplossing cruciaal. Cloud gebaseerde oplossingen beantwoorden aan deze vereisten:

  • Kosten: het gebruik van een on-premise CMS impliceert een upfront en soms te hoge investering. Cloud-oplossingen verlagen de hardware kosten en bieden licenties aan die meestal conform zijn met het gebruik, het aantal users,... etc.
  • Flexibliteit: het verhogen of verlagen van de capaciteit van de cloud oplossing vergt dikwijls veel minder gedoe dan bij on-premise oplossingen en ook een additionele (hardware) setup behoort tot het verleden.
  • Toegankelijkheid: mogelijk het grootste voordeel van allemaal. Door het nieuwe werken, of gewoon omdat je een flexibele organisatie hebt: maak je data overal toegankelijk. Enkel on-premise en lokale toegang is ondertussen verandert in een echte no-go. Het is de samenwerking 2.0: buiten de grenzen van gebouwen, geografische locaties etc
  • Software updates: * zucht *. Verleden tijd! On-premise servers? Niet langer jouw zorgen! Dus waarom hebben we eigenlijk steeds met on-premise systemen gewerkt?

Google Cloud & Drupal: een samenwerking tussen cloud en open source CMS

Inmiddels omvat het marketinglandschap een scala aan oplossingen en nieuwe tools worden continu ontwikkeld en gereleased. Maar de waarheid is: soms heb je niets nieuws nodig, soms moet je gewoon twee oplossingen samenbrengen. Drupal biedt een content management oplossing dat beantwoordt aan de behoeften van een bedrijf wat betreft complexiteit en aanpasbaarheid. Het is bovendien een van de meest SEO-vriendelijke oplossingen om mee te werken, iets dat vaak vergeten wordt wanneer de (initiële) keuze voor een CMS wordt gemaakt.
Bovendien is het integreren van Drupal in Google Cloud een kwestie van minuten, zo wordt Drupal meteen een full CMS cloud oplossing. Met andere woorden, je consolideert het beste van twee werelden.

Written by

Calibrate is een 360° web agency: van analyse tot development en zelfs de opvolging daarna. We doen het allemaal. Als echte specialisten in Drupal kunnen we onze klanten de beste oplossingen op maat bieden.

Blijf lezen, deze artikels zijn ook interessant