De iCustomer: hoe connecteer je met GenC?

Blog

door

Lieve Scheirlinckx

Marketing
Smartphone use

Of je nu een start-up bent of een gevestigde organisatie, verbinden met je klanten is altijd een uitdaging. Zeker als die klant een digitale en geconnecteerde gebruiker is, zoals Gen C.

GenC: de verbonden generatie

Klanten van vandaag zijn mondiger dan ooit: dankzij technologie en sociale media om hun ideeën over producten en merken (direct, maar ook met elkaar) uit te drukken, is de relatie tussen merk en klant verschoven van een one-to-many naar een many-to-many situatie. En daarmee samenhangend: van communicatie offline naar communicatie online.
Deze generatie van de connected klanten is beter bekend als Gen C. Deze generatie wordt gedefinieerd vier C's: creatie, curatie, connectie en community. De klanten van deze generatie hebben een hele reeks mobiele apparatuur tot hun beschikking, waardoor hun mobiele telefoon het belangrijkste apparaat geworden is. Waarom? Omdat niemand het huis verlaat zonder, toch?

Communicatie online als norm

Omdat de digital natives onze nieuwe klanten worden, moeten we goed beseffen dat ze digitaal als de norm zien, met verschillende kanalen en apparaten om online te communiceren. De huidige platforms zoals Facebook, Snapchat en Instagram, communicatie via sociale media dus, laat hen toe hun eigen content te uploaden, verbinding te maken met mensen en te communiceren met hun vrienden online.

De wereld in multi-screen

Uiteraard, het ter beschikking hebben van zo veel mobiele apparaten betekent dat digitale touch points moeten worden aangepast aan deze schermen. Weet je nog toen alle websites beschikbaar waren op mobile, maar je moest inzoomen op je telefoon om iets te kunnen lezen? Die websites zijn alweer lang verleden tijd, en mobile-first design is de nieuwe standaard.
Maar mobile-first betekent niet alleen mobiel. Het betekent ook het einde van 1 size fits all: we moeten ons aanpassen aan de multi-screen, multi-channel wijze van online communicatie die klanten vandaag de dag gebruiken. Als gevolg van het beschikbaar hebben van al deze apparaten en schermen, willen klanten in staat zijn om informatie sneller dan ooit te vinden.

Micro-moments

Het vinden van informatie is erg veel veranderd. 25 jaar geleden, als je een reis gepland had en je wilde Chinees eten, was het een hele klus om Chinese restaurants op te zoeken in reisgidsen of op de kaart (echte, op papier) in de hoop dat je het restaurant dan ook echt vond op reis. Vandaag neem je je mobiele telefoon en wanneer je iets wilt eten, zoek je gewoon op wat past bij jouw stemming op dit moment.
Deze momenten worden Micro-momenten genoemd. Door de toegankelijkheid van zo veel informatie, waar en wanneer we willen, beschikken klanten over veel meer verschillende momenten waarop zij beslissen om hun bronnen te gebruiken. En dit zijn de momenten die cruciaal zijn in de customer journey. Het is op deze micro momenten dat je jouw klanten kan bereiken: wanneer ze op zoek zijn naar informatie.

Blijf lezen, deze artikels zijn ook interessant