De Snapchat spectacles: meer marketing dan tech

Blog

door

Elise D'haeseleer

Marketing
Snapchat Spectacles

Terwijl de hele wereld denkt over VR/AR toepassingen, de ontwikkeling van apparaten en het vereenvoudigen van de virtual reality brillen, heeft Snapchat het over een andere boeg gegooid.
En ze hebben er nog een mooie marketingcampagne uitgehaald ook!
Natuurlijk zijn er gemengde reacties, het is nieuw en nogal gedurfd om te denken dat je Google kunt evenaren (Remember, de Google glasses..).
Waarom zou Snapchat er dan wél in slagen?

Snapchat spectacles

De (video)content van Snapchat is anders

“Leef in het nu” wordt wel eens eens gezegd. Deze filosofie sluit perfect aan bij Snapchat!
Snapchat laat gebruikers toe om een quick snap te maken van hun leven en die te sturen naar hun vrienden. De app is uitgebreid met filters, een replay functie, vrienden toevoegen door middel van een snapcode en de mogelijkheid om je snaps te bewaren voor later (in de Memories).

Snapchat is gestart met datgene dat mensen nodig hadden: INSTANT content. Facebook trad al snel in hun voetsporen met de live video’s. Niet veel later kwam ook Instagram op de proppen met een Story, maar toch blijft Snapchat de pionier.
Waarom vormen de anderen geen échte concurrentie?
Het concept van Snapchat draait puur rond de live content en snapshots, en daar blijven ze ook trouw aan.

Snapchat screen

Hoe een community opbouwen?

User-generated content, geofilters en gesponserde filters!

Door het produceren van user-generated content voelen gebruikers zich écht betrokken bij je merk. Snapchat maakt dit mogelijk door de Live verhalen bij diverse evenementen.
Aanwezig? Check! Draag bij aan het verhaal en stuur je snaps door. Voeg wat advertenties toe en je hebt de ideale mix voor een nieuwe marketing opportuniteit (denk aan de Superbowl).
Het is geniaal: mensen willen daar aanwezig zijn en tegelijkertijd ook hun bijdrage kunnen leveren.
Niet aanwezig? Geen probleem, als het evenement gesponsord is, dan kunnen andere snapchatters het terugvinden in hun Discover-feed.
Ook location based-marketing heeft zijn weg gevonden naar Snapchat. Wij stellen u voor: de geofilters. Snapchat biedt leuke overlays die je over je foto kan plaatsen afhankelijk van je locatie.
Nu we het toch over filters hebben, ook gesponsorde filters zijn populair bij de gebruikers.
Altijd al een taco willen zijn? Geen probleem, Snapchat voorziet de juiste filter (maar vergeet de Taco Bell vermelding niet).
Het mag misschien belachelijk lijken, maar de cijfers zeggen genoeg. Snapchat heeft ongeveer 150 miljoen gebruikers wereldwijd.

De Snapchat Spectacles: een 360° video-ervaring

De Snapchat Spectacles is gemaakt om video’s te maken van 10 seconden die je vrienden letterlijk een kijkje in jouw wereld geven. De video neemt op wat je op dat moment ziet door de bril.
Is dit een verbetering voor de gebruiksvriendelijkheid? Langs de ene kant wel, het biedt je de mogelijkheid om video’s te maken zonder je toestel vast te moeten houden. Ze bieden daarnaast een 360° video: je kunt de video op elk toestel bekijken en je kunt het beeld moeiteloos omzetten van landscape naar portrait terwijl de video afspeelt. Door de 360° krijg je een breder beeld dan wat je eigenlijk filmt.
Waar zit het addertje onder het gras? Al de extra's die snapchat heeft toegevoegd in de voorbije jaren zijn hier niet bruikbaar. Geen filters, geen instant view van wat je filmt en het wordt opgeslagen bij je Memories (dus bye bye instant content).
Waarom zou je het dan gebruiken? Enkel en alleen omdat je telefoon er niet voor nodig is? Nee, er is meer dan dat.

Een lesje marketing

Of Snapchat de brillen zal blijven produceren of niet, ze hebben er een geweldige show van gemaakt.
Eerst en vooral: er is een beperkt aantal, je kan ze als gebruiker niet zomaar even in de winkel kopen. De brillen worden enkel verkocht in Snapbots.
Dat brengt ons bij het volgende: het is een speurtocht om de Snapbots te vinden. Ze staan maar op een bepaald aantal locaties en die kun je vinden op een online kaart.
Zo creëren ze een ervaring. Je krijgt niet enkel maar je bril, je kunt ze ook testen via een filter op het scherm van de Snapbot. Goede zet!

Spectacles vending machine by Snapchat

Er is nog iets wat het concept onderscheidt: ze hebben de moeite genomen om de brillen écht te ontwerpen. Het is geen groot blok rond je hoofd zoals de VR toestellen, ook geen basis design zoals de Google Glasses.
Nee, de Snapchat bril bestaat in 3 verschillende kleuren en ze zien er nog ietwat fashionable uit. (Spot jij daar ook het populaire Ray Ban design?)
Dit past bij het merk, het is cool en het straalt plezier uit.

Het gaat niet om technologie...

Dat klinkt allemaal positief, toch? Voor degene die dachten dat dit het nieuwste technologische snufje was, neen. Er is niet nieuws aan de Snapchat Spectacles: het is gewoon een bril met een camera op.
Wat het écht is? Een geweldige marketingstunt. En misschien ook een kleine knipoog naar Google: doe iets aan je marketing!
Iedereen weet wat de bedoeling is van de Snapchat Spectacles: ze maken video’s van 10 seconden voor je Snapchat account. Ze zijn beperkt en goedkoop: in andere woorden, ze kosten jou 110€ en veel moeite. Maar kun je ontkennen dat je geen exemplaar zou willen?

Dus.. Wat nu? Misschien zullen ze blijven produceren, afhankelijk van het succes. Enkelen zeggen dat het de eerste stap is naar de ontwikkeling van AR brillen die filters zullen bevatten.
Maar tot nu toe hebben ze vooral heel veel aandacht gekregen. Lesje geleerd!

Written by

Blijf lezen, deze artikels zijn ook interessant