Design thinkig door grote merken en wat we eruit leren

Blog

door

Vincent Vanderbeck

Marketing
De Standaard App

De Standaard is een groot merk en ongetwijfeld een autoriteit in zijn sector. Ze kozen voor design thinking om hun gevestigde aanpak te vertalen naar een nieuwe manier om informatie en nieuws te publiceren.
Hoe hebben ze dit gedaan en wat kunt u hiervan leren en toepassen in uw eigen design thinking proces?

Wie zijn je gebruikers?

De lezers van De Standaard hebben een andere manier om inhoud te ontdekken: men leest gedurende een langere periode wanneer men tijd heeft of tijdens het weekend en het korte nieuws tijdens de lunch of een korte pauze. De Standaard biedt hun gebruikers de mogelijkheid om een aangepaste krant te maken, volledig gepersonaliseerd volgens hun interesses. In de app die we voor hen hebben ontworpen zetten ze de gebruikers/lezers centraal en houden ze de technologische performantie op de hoogste standaard.
Bij design thinking is de strategie altijd een gebruikersgerichte strategie en het ontwerp is alleen relevant als de gebruikersbehoeften als kern van het proces worden beschouwd.

Technologische vereisten

Meer dan een kwart van de lezers van De Standaard Online lezen de krant vandaag op hun smartphone. Internationaal zijn er meerdere nieuwssites, waarvan meer dan de helft van hun lezers hun smartphones gebruiken voor nieuwsupdates.
De nieuwe app van De Standaard, dS Nieuws, bundelt al het beste van de krant voor de gebruiker. De app selecteert de meest relevante artikelen (zelfs die achter een paywall) voor de gebruiker en de lezer kan tevens de hele avond editie, dS Avond, consulteren.
In de sectie 'niet te missen', toont de app de belangrijkste verhalen uit de ochtendeditie en vanaf 17 uur wijzigt dit naar de avondeditie. Tijdens het weekend biedt deze sectie interessante langere en human interest artikels uit de weekenduitgave.
Technologische prestaties zijn belangrijk en u kan enkel een geweldige ervaring bieden als uw product hieraan voldoet; deze zijn uiteraard ook afhankelijk van de eisen van uw gebruiker.

Ontwerpstrategie voor een innovatief ontwerp

De Standaard beschikte al over een mobiele app: de digitale versie van de papieren versie. Het ontwerpen van de nieuwe app betekende het centraal stellen van de eisen van de gebruikers. De nieuwe app vertaalt hun jarenlange berichtgeving in een gebruikersgerichte ontwerpstrategie; de app brengt kortom het nieuws in een intuïtieve interface die het nieuwe tijdperk van de krant weerspiegel..
Het ontwerp is de laatste stap van de ontwikkeling van het product, dus begin met het denken over het product. Het is de enige manier om een innovatief ontwerp te realiseren dat zowel vandaag als morgen kan worden gebruikt.

Written by

Vincent Vanderbeck is een ondernemer met een zwakke plek voor nieuwe technologieën. Als oprichter & managing partner van Comma Group staat hij jonge ondernemers bij in het opzetten van hun eigen bedrijf met een focus op digital innovatie. Als Technofiel begeleidt hij ook bedrijven bij hun ontdekking in nieuwe technologieën zoals AI, Blockchain, IoT en nog veel meer. 

Blijf lezen, deze artikels zijn ook interessant