Focus op start-ups: Social Seeder in 15 vragen

Blog

door

Vincent Vanderbeck

Marketing
Social Seeder

Hoe ben je begonnen met Social Seeder?

We zijn eind 2013 begonnen met Jo Caudron en Dado Van Peteghem. Door onze ervaring in de marketing wereld zagen we dat het ‘merk’ meer en meer kwetsbaar werd. Dit werd hoofdzakelijk veroorzaakt door online adverteren.

Online adverteren is oké maar heeft minder en minder impact. Omdat je meer en meer online doet, is alles heel vluchtig.

Mensen kiezen eerder het eerste dat ze zien zonder te weten of het nu merk A, B of C is dat erachter zit, dat vinden ze minder belangrijk. Ze klikken gewoon op iets en je merk verliest waarde. Enquêtes leerden ons ook dat mond-tot-mond reclame bij 84% van de bevolking verantwoordelijk is voor de keuzes die ze maken. Mensen worden bij hun keuzes hoofdzakelijk beïnvloed door vrienden en familie. Dus als je mond-tot-mond reclame kunt verbeteren online zou dat zeer interessant zijn. Dat was het begin van Social Seeder.

Hoe ben je op het idee gekomen van Social Seeder als oplossing? Welk probleem wilde je oplossen?

Het probleem kwam eigenlijk recht van de markt zelf. Je kunt met Google Analytics gemakkelijk zien wat je brand awareness is. Destijds werkte ik voor een reisbedrijf dat al meerdere jaren een neerwaartse trend kende. Jo en Dado hadden veel meetings in hun consultancy omgeving en ze kwamen tot de conclusie dat bedrijven allemaal geconfronteerd werden met hetzelfde probleem. Dat vormde de basis.

Wat maakt het Social Seedermodel uniek?

Het Social Seeder model is uniek omdat we mond-tot-mond reclame intern en extern kunnen opbouwen. Interne vertegenwoordiging is het werken met de werknemers en het uitzoeken of werknemers en partners aangemoedigd kunnen worden om berichten te verspreiden maar dit kan ook voor externen. Dat deel is op zich al een eerder uniek verhaal van Social Seeder. Er zijn niet zo veel organisaties, zelfs niet één organisatie, die interne en externe vertegenwoordiging combineert. Social Seeder is ook uniek omdat we een simpele workflow behouden voor de organisaties die het gebruiken en voor de ambassadeurs.

Wie zijn je klanten? Wie is je ideale klant?

Op dit moment hebben we een groot aantal verschillende types klanten. We hebben banken en verzekeringsmaatschappijen maar ook NGO’s. Andere klanten zijn steden en communities, energieleveranciers, merken, automotive, retail. Het is een breed scala aan organisaties dat met ons samenwerkt.

Alles hangt ervan af op het bedrijf al actief is in storytelling en of het al een cultuur heeft van ambassadeurs en vertegenwoordiging.

Eigenlijk hebben we geen ideale klant omdat iedereen Social Seeder kan gebruiken. We focussen niet op één industrie omdat elke industrie onze service kan gebruiken. Iedereen kan starten met Social Seeder omdat je het kunt gebruiken voor social selling maar ook voor branding, recruitment, het organiseren van events en het boosten van happenings. We merken dat Social Seeder vooral gebruikt wordt door matuurdere en grotere entiteiten met een content marketing departement, ofwel intern ofwel via een agency.

Zou je een netwerk kunnen gebruiken voor je lancering? (voor klanten en support)

Het netwerk dat we gebruikten was ons eigen netwerk. We activeerden de consultancy netwerken van Jo en Dado. Ze hadden al heel wat klanten. Ik gebruikte ook mijn eigen netwerk. Na 18 jaar als een commercieel directeur te werken had ik een heel aantal contacten.

Social Seeder

Hoe doe je je eigen marketing?

Hoe doe je je eigen marketing?
Op dit moment voeren we een incoming marketing plan uit. Marketing voor ons is hoofdzakelijk incoming. We plannen dit net zoals wij organisaties vragen om dit te plannen. We zoeken actief naar ambassadeurs en we gaan hen vragen om op regelmatige basis berichten te delen. We gaan ook thought leadership doen, dat is heel belangrijk voor ons. Thought leadership is jezelf als expert in advocacy en ambassadeurschap zo veel mogelijk blootstellen in de buitenwereld. We doen dit door erover te praten als we ergens uitgenodigd zijn. Het is dus een verhaal waarbij je hoofdzakelijk naar een incoming online marketing flow evolueert.

Wat is je langetermijnvisie? Hoe denk je dat social media gaat evolueren?

Hoe social media zal evolueren, dat is geen gemakkelijke vraag. Ik heb een goede kennis van social media maar ik ben zeker geen goeroe. Ik denk dat social media anders en meer bedacht gebruikt wordt door de jonge generatie dan door de mensen van mijn eigen generatie. In het begin was er Facebook en kon je alles posten dat je wilde, en nu scroll je gewoon eindeloos op een page met posts. Jonge mensen gebruiken nu meer en meer specifieke apps met een erg vastberaden manier van communiceren. Social media is hier om te blijven en het gaat nooit verdwijnen maar het zal veel verschillende vomren hebben. We zien hoe advocacy en ambassadeurschap evolueren en het is een wereldwijde trend. Ongeveer 38% van de bedrijven wereldwijd zeggen dat ze de komende jaren van plan zijn meer te investeren in advocacy en ambassadeurschap. Het verhaal van thought leadership en het verspreiden van berichten via werknemers en/of fans ambassadeurs zal de belangrijkheid gedurende de komende jaren doen toenemen. Wij geloven dat Social Seeder een significante rol gaat spelen in dat verhaal.
Op dit moment gebruiken we een push model waarin we vooral vragen aan ambassadeurs om iets op een gemakkelijke manier te delen. We maken het heel gemakkelijk om te delen. Maar we evolueren naar een push en pull model waarbij een community verrijst met ambassadeurs, die niet alleen gevraagd worden om dingen te doen. Ambassadeurs kunnen ook hun mening delen en bijdragen aan co-creatie.
Ze kunnen contact opnemen met elkaar en tips en tricks geven aan bedrijven. Social Seeder blijft evolueren op het gebied van advocacy en ambassadeurschap. Dat is onze enige ambitie en we willen de beste zijn. Maar we willen ook evolueren naar twee-richting-verkeer zodat het persoonlijker wordt en mensen ook persoonlijk delen.

Denk je dat er een cultuur van wederzijdse ondersteuning is tussen start-ups?

Ik denk van wel maar dan zou ik ernaar kijken op een Belgische schaal. Wij hebben een heel aantal start-up beurzen bezocht en er zijn er veel. Maar je ziet dat de cultuur overal om hetzelfde draait. Er is geen rivaliteit waarbij je kijkt naar wat anderen doen zodat je eindelijk dat idee kunt stelen. Er is meer een sfeer van collegialiteit, dat is wat aanvoel. Maar natuurlijk wil iedereen wel groeien. Het is een heel erg competitieve wereld maar de sfeer is niet competitief. Dat is het verschil tussen een start-up en de bedrijfswereld.
Wanneer je naar “the next web” gaat, heb ik niet het gevoel aan een tafel met 600 haaien te zitten. Je hebt het gevoel dat die mensen 600 collega’s zijn die allemaal 100% ervoor willen gaan. Dus de sfeer zit zeker goed.

Welke groeipijnen heb je ervaren?

Er zijn verschillende dingen die je in overweging moet nemen. Een groeipijn die we kunnen definiëren is de manier waarop je je nieuwe product gaat lanceren in de markt. Het is gemakkelijk om een stofzuiger te verkopen maar het niet gemakkelijk om te vinden op welke manier je mond-tot-mond reclame digitaal moet verkopen. We hebben verschillende stappen moeten ondernemen om te zien wat er werkt en wat er niet werkt. Het heeft ons ook een tijdje gekost om te leren hoe we een product moesten verkopen dat nog niet bestaat. En daarbij, met welke argumenten ga je die producten verkopen? Wat ook deel is van groeipijnen zijn de presentaties die blijven veranderen omdat de aanpak juist moet zitten. Het is ook een leercurve om te detecteren welke bedrijven meer of net minder zullen profiteren van het gebruiken van onze oplossing.
We willen absoluut niet dat bedrijven ons platform gebruiken omdat het hip en trendy is of omdat ik degene ben die het verkoopt.
We willen dat organisatie Social Seeder gebruiken omdat ze er nut bij hebben, zodat ze overtuigd zijn om hun licentie te vernieuwen. We hadden een paar groeipijnen op dat vlak maar we hadden ook groeipijnen in ons financieel model. Wat is het model om iets nieuws naar de markt te brengen en tegen welke prijs? Je kan het niet vergelijken met iets anders want het bestaat nog niet. Er zijn groeipijnen op commercieel vlak, op marketing vlak en op het platform zelf.
De laatste groeipijn is een pijn die iedereen altijd zal hebben. Het is je product en de evolutie van je product. Deze struikelblokken zijn volledig in kaart gebracht voor ons. Eenmaal je gebruikers hebt op je platform kun je de feedback gebruiken om je product in de toekomst bij te sturen.

Wat kunnen jullie als start-up leren van de bedrijven?

We kunnen zeker leren van de structuur van bedrijven. Hoe zijn die bedrijven zo groot geworden? Ik kom van een bedrijfsomgeving en ik heb altijd in die omgeving gewerkt. Ik ben tot de conclusie gekomen dat een start-up het eerste jaar niks te doen heeft met bedrijven. Natuurlijk nam ik dingen mee uit mijn jarenlange ervaring met bedrijven, maar er zijn een paar gouden regels die ook gelden voor een start-up. Start-up is rock ’n roll maar er is ook een leercurve. Rock & roll is leuk maar op een bepaald moment moet er een strategie zijn. Als die er niet is dan ga je blijven steken en niet de groei hebben die je wilde hebben.
Je gaat ook geen duidelijke antwoorden kunnen geven aan mensen die duidelijkheid wensen. Zelfs met start-ups is duidelijkheid noodzakelijk. Waar gaan we naartoe, wat is mijn job, wat zijn mijn kpi’s? Dat zijn dingen die we kunnen leren van bedrijven zodat we kunnen evolueren van crazy idee/start-up naar een bedrijf dat een lange termijn engagement en bestaan heeft.

Wat kunnen bedrijven leren van jullie?

Dit is veel duidelijker voor mij. Ik kom uit de bedrijvenwereld waar verandering veel trager is. Dat is ook logisch want er zijn veel meer mensen. Ze hebben een zware meeting cultuur/lange beslissingsstructuur en dat is niet altijd ideaal in deze wereld waar alles aan een snel tempo verandert.

Flexibel genoeg zijn om je model snel te kunnen veranderen, zonder daarbij een aardbeving te veroorzaken voor je personeel, dat is één van de belangrijkste dingen die bedrijven kunnen leren van start-ups.

Op welke manier denk je dat er een synergie mogelijk is tussen een start-up en een bedrijf?

Er zijn al een paar wisselwerkingen tussen bedrijven en start-ups. Incubators zijn een goed voorbeeld. Er is zelfs het voorbeeld van Engie dat start-ups uitnodigt om hun verhaal te brengen over hun activiteiten in de energiesector. Engie wil deze verhalen te weten komen, anders nemen die start-ups de leiding over van Engie. We hebben nood aan een marktplaats waar start-ups en bedrijven elkaar ontmoeten en waar er een gezonde uitwisseling van ideeën is zonder de start-ups tegen te spreken of hun ideeën over te nemen. Ik denk dat een start-up in een bedrijf hebben een heel goed idee is. In een bedrijf zou je mensen op je payroll kunnen vragen om te beginnen werken als een start-up. Ik denk dat Google ook zou werkt. Ik dat je daar een aantal nieuwe afdelingen hebt waar mensen de vrijheid en hun eigen manier van werken hebben om een resultaat te behalen. Ik vergelijk het met een vliegdekschip en speedboten.
Een vliegdekschip kan door een storm geraken omdat het groot is en voorzien van alles. Maar als er een onverwacht obstakel is dan kan het vliegdekschip niet snel bewegen en zal het te pletter slaan op het obstakel. Speedboten zijn erg wendbaar en ze kunnen snel van richting veranderen maar het is een bumpy road.

Welke gouden tips heb je voor mensen die een start-up willen lanceren?

We hebben gezien dat je naar het klimaat in België kunt kijken op een positieve en een negatieve manier. Als je het hier in België kunt maken dan zal het waarschijnlijk overall werken. De markt in Nederland is gigantisch in vergelijking met Vlaanderen. We kunnen dat benadrukken en voor Social Seeder is dat ook het geval.
Vlaanderen heeft niet het meest progressieve klimaat, dus hoe sneller je de rest van de wereld kunt bereiken, hoe beter. We hebben ons ook gerealiseerd dat Belgen niet altijd de grootste ambities hebben.

We zijn geen Amerikanen. We gaan niet onmiddellijk heel de wereld proberen veroveren omdat we te bescheiden zijn.

Bescheidenheid is geen goede attitude bij het lanceren van een start-up want je moet het vertrouwen winnen van venture capitalists als je de volgende stap wilt zetten. We hebben gemerkt dat je veel ontwikkeling en ervaring nodig hebt als je start. Als je de aftrap kunt geven met een paar mensen met een degelijk netwerk en ervaring in de economie, dan heb je al een groot voordeel. We hebben gezien dat start-ups heel creatief zijn en veel groeikracht hebben maar ze hebben niet altijd de vaardigheden om hun oplossing op de markt te brengen. Dus je hebt beide nodig, anders ben je één van de vele start-ups die het niet gaan maken.

Wat zou je anders gedaan hebben?

We zouden waarschijnlijk vanaf de eerste dag de start-up vibe sterker geïntegreerd hebben
Voor een tijdje hadden we het gevoel dat we konden evolueren zoals een normaal bedrijf maar dat was niet het geval. We zijn een online bedrijf met een online tool dat een heel specifieke manier van groeien heeft. We zijn anders dan een retail-keten of een financiële instelling die meerdere bankdepartementen wil laten groeien. Je speelt op een gigantische globale schaal en als je teruggaat naar traditionele marketing, dan zitten de dingen niet juist. Ik zou het start-up gevoel veel sneller gelanceerd hebben. Dat is opnieuw een voorbeeld van de leercurve waarover eerder spraken tijdens dit interview.

Wat zijn jullie plannen voor de toekomst?

Momenteel zoeken we VC geld, venture capitalist geld, omdat we vragen krijgen van overal. We zien dat het product schaalbaar is én interessant omdat onze klanten hun licenties vernieuwen voor de tweede en de derde keer. We willen onze business uitbreiden in Europa zowel direct als via een netwerk van resellers. De komende jaren willen we ook zo snel mogelijk een business buiten Europa. Mijn collega vertrekt naar Zuid-Korea binnen 2 weken dus het kan snel gaan. De ambitie is erg groot. Het hangt er allemaal vanaf wie we on board kunnen krijgen als venture capitalist. We zoeken niet naar iemand die ons gewoon financieel zou kunnen ondersteunen maar ook iemand met een netwerk of met development. Dit jaar mikken we op zijn minst op een uitbreiding in Europa maar onze ambities zijn groter dan dat.

Social Seeder

Social Seeder is een platform dat het mogelijk maakt om ambassadeurs in te schakelen. Ambassadeurs zijn mensen die een speciaal gevoel of een speciale verbinding hebben met je organisatie, product of bedrijf en die een engagement getoond hebben om deze gevoelens te delen met vrienden en familie. Het platform maakt het mogelijk voor organisaties om gemakkelijk berichten te sturen naar mensen en hen te vragen om ze te verspreiden. Voor de ambassadeur willen we het zo gemakkelijk mogelijk maken om te delen om dan uiteindelijk een maximale impact op social media te creëren.

Written by

Vincent Vanderbeck is een ondernemer met een zwakke plek voor nieuwe technologieën. Als oprichter & managing partner van Comma Group staat hij jonge ondernemers bij in het opzetten van hun eigen bedrijf met een focus op digital innovatie. Als Technofiel begeleidt hij ook bedrijven bij hun ontdekking in nieuwe technologieën zoals AI, Blockchain, IoT en nog veel meer. 

Blijf lezen, deze artikels zijn ook interessant