GenC: verlies geen klanten, ga mobile

Blog

door

Vincent Vanderbeck

Marketing
Smartphone user

Generatie C, de digitale klant, gebruikt hun smartphone voor een zeer breed scala aan activiteiten en verrichtingen. Het gaat niet om enkel chatten met hun vrienden en het bekijken van grappige video's. Hun mobiele telefoon is een constante bron van informatie en ze gebruiken deze informatie om te beslissen of ze uw product of merk willen kopen..of helemaal niet.
De Belgische mobiele consument lijkt in het algemeen niet erg anders dan jij of ik in hun mobiele activiteit:
Het nemen van foto’s en opnemen van video’s: 28% op maandbasis
Het versturen van foto’s of video’s: 14% op maandbasis
Het gebruiken van Bluetooth voor het versturen van data: 15% op maandbasis
E-mails verzenden en ontvangen: 13% per week
Het downloaden van of luisteren naar muziek: 9% op weekbasis
Consulteren van websites: 14% tijdens het weekend

Tijd die dagelijks besteed wordt op het mobiele web (uur):
1.62h - 16-24 jaar
1.36h - 25-34 jaar
0,83 uur - 35-44 jaar
0,24 uur - 45-54 jaar
0,16h - 55-64 jaar

Nu we weten waaraan en hoeveel tijd we spenderen op ons mobiel apparaat en het verschil met de generatie C is het duidelijk dat we moeten focussen om mobiel.

Begin met de gebruiker

Een applicatie of een multifunctionele website moet worden ontwikkeld om een significante, authentieke relatie met uw doelgroep op te bouwen. Op het moment dat uw iCustomer uw applicatie installeert op zijn of haar smartphone, winkelt bij uw e-shop of uw inhoud verspreidt op hun eigen sociale media kanalen, is hij of zij bereid om een relatie met uw organisatie aan te gaan. De gebruikerservaring die u aanbiedt moet interessant, relevant, aangenaam en continu zijn. Een goede applicatie, webshop of andere online communicatie met generatie C vereist dus een begrip van hun online gedrag en de met de data die u aanbiedt kan u een concurrentievoordeel creëren.

Het minimal viable product

Al deze informatie ontvangen en online bijna onbeperkt communiceren is niet van toepassing voor een lange termijn strategie; elke seconde verandert het internet de verwachtingen van uw publiek. Lanceer een minimal viable product op de markt en optimaliseer het verder door te luisteren naar uw iCustomers. Luister naar hun reacties. Pas het bericht aan. Stuur het opnieuw. Op deze manier kan u met elke daaropvolgende release hun verwachtingen beter vervullen.

Gebruiksvriendelijkheid is een absolute waarde

Je krijgt maar één kans.
Generatie C zal je mobiele app slechts een keer downloaden, je website bezoeken en erover praten. Eerste indrukken tellen meer dan ooit. Maak het de moeite waard om hun tijd aan te spenderen door te voldoen aan de minimale criteria voor gebruiksvriendelijkheid. Maar als je de mogelijkheid hebt om beter te doen vanaf dag één: biedt ze een echte mobiele ervaring aan!
Hoe beter de ervaring, hoe groter de kans dat ze echte ambassadeurs van uw merk worden.

Written by

Vincent Vanderbeck is een ondernemer met een zwakke plek voor nieuwe technologieën. Als oprichter & managing partner van Comma Group staat hij jonge ondernemers bij in het opzetten van hun eigen bedrijf met een focus op digital innovatie. Als Technofiel begeleidt hij ook bedrijven bij hun ontdekking in nieuwe technologieën zoals AI, Blockchain, IoT en nog veel meer. 

Blijf lezen, deze artikels zijn ook interessant