Het belang van onboarding voor ondernemers

Blog

door

Philippe Demeyer

HR
onboarding

Wat houdt onboarding eigenlijk in?

Het is zover, na enkele gesprekken is de beste kandidaat gekozen voor die ene vacature. De nodige documenten worden opgesteld en ondertekend. Maar dan begint de onboarding. De recent aangenomen werknemer wordt geïntroduceerd in een nieuw team, op een nieuwe werkplek. Je introduceert je kersverse collega met de tools en de aanpak van het bedrijf.

Op de werkvloer is onboarding van groot belang omdat de nieuwe collega zo goed en zo snel mogelijk ingewerkt moet worden. Samen bekijken jullie de manier van werken en stellen jullie enkele doelen voorop. Tegelijkertijd geven de eerste werkdagen ook een eerste indruk van de bedrijfscultuur. Hoe is de sfeer? Zijn er groeimogelijkheden en is er plaats voor feedback?

Op welke vlakken beïnvloedt onboarding jouw bedrijf?

Met een goed georganiseerde onboarding kan een nieuwe medewerker razendsnel van start. Collega’s hoeven niet langer het werk van de openstaande vacature op te vangen en meteen goede introductie creëer je ook betrokkenheid binnen een team. Vanaf de eerste dag is er sprake van een ploeg met een gedeeld doel en afgestemde verwachtingen.

Onboarding is dus vooral een kans om de productiviteit in jouw team te verhogen. Daarnaast is onboarding ook cruciaal voor jouw branding als werkgever. Ten slotte kan je met een warm welkom ook je verloop verminderen. En mocht een medewerker toch vertrekken, dan blijft het verhaal van jouw onboarding overeind, dankzij de goede ervaringen van de vertrekkende collega.

Hoe haal je het meest uit jouw onboarding strategie?

  • Hoe eerder je begint, hoe beter. Vanaf de dag dat het contract getekend wordt, kun je het nieuwe teamlid betrekken bij jullie company culture.
  • Vergeet de huishoudelijke mededelingen niet: waar moet ik parkeren en waar vind ik de koffiemachine?
  • Stel niet alleen de locatie, maar ook het team duidelijk voor waarin iemand terecht komt. Bij wie kan je terecht met vragen en met welke partners werkt het team samen?
  • Nodig steeds nieuwe medewerkers uit op jullie social media. Misschien kunnen ze zich alvast voorstellen?
  • Verzamel geregeld feedback. Daar kun je vandaag al mee beginnen door je collega’s te vragen wat er goed ging en wat er beter kon tijdens hun onboarding.

Jouw onboarding onder de loep nemen en optimaliseren?

Written by

Met meer dan 25 jaar ervaring in zowel HR als marketing, is Philippe gespecialiseerd in Brand Experience. Daarin maakt hij de combinatie tussen customer en employee experience. Hij gelooft sterkt in digitale innovatie en big data en streeft ernaar om de emotionele ervaring en technologie samen te brengen. Als brand experience partner neemt Philippe de strategische uitdaging aan om het talent bij Comma Group tot zijn volle potentieel te brengen en tegelijk de business te boosten.

Blijf lezen, deze artikels zijn ook interessant