Inbound en content marketing in de digitale transformatie

Blog

door

Lieve Scheirlinckx

Marketing
Inbound marketing Hubspot

Het traditionele marketing verhaal ligt aan diggelen. Dat heb je vast al eerder gehoord. En, net zoals José Decauwer, begin je te denken “dat kan wel eens waar zijn, Michel!” De vraag is dan, wat is er precies kapot? Want we denken niet dat dat zo is. Integendeel, je klanten serieus nemen en ze op de eerste plaats zetten, dat lijkt ons meer een herstel dan een breakdown.

Het traditionele marketingdraaiboek

Het traditionele marketing recept betekende je boodschappen naar de grootst mogelijke massa schuiven. Natuurlijk werkte dit voor een vrij lange tijd, maar er was geen directe aanpak naar de consument toe. En de consument was helemaal nog niet zo actief en gearticuleerd.

De digitale transformatie helpt de klant op de eerste plaats te zetten

De klant is niet langer een object dat je kunt manipuleren en dat stilletjes instemt met de pushy berichten. De klant is actief, zelfbewust en welbespraakt. Daarbij komt dat de moderne mensen van vandaag alle technologie beschikbaar hebben om die welbespraaktheid op grote schaal te gebruiken, om mensen te vinden die op dezelfde manier denken, en op die manier fantastische dingen te creëren.
In deze context is het niet verrassend dat een traditionele, pushy marketingstrategie niet meer effectief is. Op die manier is het inderdaad ‘kapot’. Maar eigenlijk heeft het zich hersteld. Want in het verleden zetten de goede marketeers de klant al op de eerste plaats. Nu moet iedereen dat doen. En ons lijkt dat een heel goed iets.

Het nieuwe marketing draaiboek in een wereld van digitale transformatie

In de nieuwe marketingstrategieën staat de klant centraal. Maar hoe werkt dat precies? Organisaties en merken kopen niet langer reclameruimte, ze gebruiken geen vervelende telefoontjes meer,… in plaats daarvan mikken ze op de creatie van educatieve publicaties binnen hun expertisegebied. Deze content is beschikbaar voor de klant wanneer hij ze wilt of nodig heeft. Het wordt niet langer richting de klant geduwd.
Dat is ook waarom inbound marketing vooral focust op “gevonden worden”, terwijl in het verleden de essentie vooral beperkt was tot veel “pracht en praal”. Dus hoe zorg je ervoor dat mensen je kunnen vinden en dat jij iets voor hen kunt betekenen?

Inbound marketing & content marketing: van cultuur naar implementatie

De terminologie van inbound marketing en content marketing worden vaak door elkaar gehaald en als synoniemen gebruikt. Dat kan. Maar het kan gemakkelijker zijn om ze elk apart te definiëren. Al is het maar om te tonen dat hun implementatie niet zo evident is.
Terwijl content marketing echt focust op “gevonden worden” door geïnteresseerde mensen, via webpagina’s, blogs, social media updates,… is inbound marketing meer een mindset op bedrijfsniveau. Bedrijfscultuur dus. Waarom zou je anders op content inzetten?
Hulp nodig bij het selecteren van een solide content marketing technologie?

Blijf lezen, deze artikels zijn ook interessant