Jaswig: een start-up met een verhaal

Blog

door

Vincent Vanderbeck

Innovatie
Jaswig

Jaswig is een startup uit Gent dat lokaal standing desks ontwerpt. Het team bestaat uit 8 mensen, elk van hen gepassioneerd door ondernemen.
Ze kennen elkaar sinds hun studententijd aan de universiteit. Na maanden van discussies en brainstormen werd Jaswig geboren.
Maar hoe kwamen ze nu bij dit idee terecht? Vooral nek en rugpijn na een lange werkdag gaf hun stof tot nadenken, met als gevolg de oprichting van hun startup.

Als kind leerde ik lang stil zitten, vooral in een schoolomgeving . Een actieve levensstijl is een gezonde levensstijl.

Oprichter Samuel Rieder

Met dit motto begonnen de groep vrienden aan hun zoektocht naar alternatieven voor de ‘zittende mentaliteit’.
Standing desks bestonden al, maar die waren spuuglelijk of veel te duur, daarom kwamen ze met een nieuw model op de proppen. Méér dan gewoon een standing desk. Een standing desk met een mooi design, en een ecologisch randje.
Deze combinatie hebben ze mogelijk gemaakt door hyper lokaal te produceren met enkel 1 machine voor heel het productieproces.

Een Jaswig is de eerste houten standing desk die je kan aanpassen in hoogte, gemaakt voor zowel kinderen en volwassen.
Maar niet enkel de standing desk is speciaal, het team is ook speciaal. De helft van het team leeft in Amerika. Bij de lancering van de kickstarters, konden ze zo de Belgische en Amerikaanse markt op hetzelfde moment gaan veroveren. Het doel van de campagne was vooral om te testen of de markt klaar was voor de Jaswig, de prijszetting en of het design een succes zou zijn.
Met een Kickstarter van $74000 kunnen we wel van een groot succes spreken.
Het team kwam er al snel achter dat een product lanceren in het grote Amerika verschillend is dan in het mini België. “In België proberen we de mensen vooral persoonlijk te overtuigen, in Amerika focussen we meer op online verkopen,” vertelt Reider. “Storytelling was zeer belangrijk.” Al de zaken die ze hebben geleerd tijdens die campagne, gebruiken ze momenteel om hun bedrijf op te schalen.

Dus, waar staat Jaswig vandaag? Samuel geeft toe dat de lancering nog niet compleet is. Een reden daarvan is dat ze aan het begin vooral focusten op scholen. “De scholen waren prioriteit, naast ondernemingen, want het is op school dat we leren om stil te zitten voor een lange tijd. Het is jammer genoeg een moeilijk markt om te veroveren.” Aan het eind van 2015 besloten ze om van koers te veranderen and focussen ze zich op de consumentenmarkt.
Jaswig benadert de B2C en B2B niet echt verschillend. Ze willen flexibel meubilair maken voor een gezonde levensstijl. Het ultieme doel is een breed assortiment aan lokaal geproduceerde producten voor een flexibele werkomgeving.

Een ondernemer of werken in een groot bedrijf? Daar bestaan duizenden artikelen over. Het grootste verschil volgens Samuel is het verschil in taken. In een bedrijf wordt je aangenomen om een specifieke job te doen terwijl je in een startup alles moet combineren. Volgens hem heeft hij meer skills ontwikkeld sinds hij Jaswig heeft gestart dan tijdens het werken in ondernemingen. Grote ondernemingen zijn goed georganiseerd, waardoor een verandering doorvoeren soms traag en moeilijk verloopt. Samuel is niet enkel fan van flexibiliteit in meubilair maar ook in zijn job.

Het is algemeen geweten dat een startup oprichten niet simpel is. Samuel struikelde vooral over de chaos die het oprichten van een startup met zich meebrengt. Je plaats vinden in het team, geen duidelijke manier van werken, je eigen talenten gaan ontdekken en geconfronteerd worden met je limieten.. Niet zo simpel voor een groep onervaren starters.
Je moet leren om vooruit te denken zonder de dagelijkse problemen uit het oog te verliezen.
Daarnaast nam het verzamelen van financiële middelen wat meer tijd in beslag dan aanvankelijk gedacht.

Moest hij de kans krijgen om alles opnieuw te doen, zou hij de dingen trager aanpakken. Hij kent zichzelf nu beter maar begrijpt de verschillende stappen in het startup proces nu ook beter. De opstart zou met deze kennis nu veel sneller gaan. Als tip geeft hij nog mee: “Lees de ‘Startup Owner’s Manual’ door Steve Blank. Het geeft je een strategische benadering zonder jezelf te verliezen in het proces.

Advies voor elke starter: verkondig je idee tegen zoveel mogelijk mensen en praat erover. Geen stiekem gedoe voor Samuel, maar continue praten over business ideeën, lezingen bijwonen en vooral, niet blijven hangen in de bekrompenheid van je eigen startup.
Feedback is de manier voor betere groei, minder fouten en het uitbouwen van een succesvolle startup!

Onze vrienden van @TheCoFoundry hebben dit interview gedaan voor de Start-up Summer, een initiatief die startups en bedrijven bij elkaar wil brengen.
Meer weten? Bezoek onze website of contacteer ons.

Written by

Vincent Vanderbeck is een ondernemer met een zwakke plek voor nieuwe technologieën. Als oprichter & managing partner van Comma Group staat hij jonge ondernemers bij in het opzetten van hun eigen bedrijf met een focus op digital innovatie. Als Technofiel begeleidt hij ook bedrijven bij hun ontdekking in nieuwe technologieën zoals AI, Blockchain, IoT en nog veel meer. 

Blijf lezen, deze artikels zijn ook interessant