VR in business: use cases

Blog

door

Vincent Vanderbeck

Innovatie
Virtual reality

Virtual reality: een hot topic in de businesswereld van vandaag. Iedereen is er enthousiast over, maar waarom en hoe gaan we ermee om? Met 3D-video als oorsprong, passeerde de eerste golf van VR al snel, maar nu is een heel nieuw spectrum aan opportuniteiten aan de oppervlakte gekomen. Het idee om niet fysiek aanwezig te hoeven zijn om met een bepaalde omgeving te interageren. Dat vat zowat de essentie van de voordelen van VR samen. Maar wat doen we er nu mee?

Sales boosten met virtual reality

Er is al sprake van v-commerce: waarom zouden we nog naar een winkel gaan om een product te leren kennen? Je kan thuis t-shirts passen, terwijl je in je zetel zit, of gewoon de nieuwste wagen van je favoriete merk testen. Dit is uiteraard de meest voor de hand liggende toepassing. Maar is er ook ander potentieel? Laat ons enkele bestaande businesscases bekijken.

VR in architectuur

Meubilair uitproberen in je toekomstige woonkamer. Een architecturaal prototype bezoeken. Een nieuw huis visualiseren. VR is interessant in de architectuur omdat het echte ervaringen kan creëren voor zij die minder makkelijk een prototype vanop scherm kunnen visualiseren. Het biedt bijna de mogelijkheid om in het hoofd van de architect te kijken.

Onderwijs

Afstandsleren zou zich verder kunnen ontwikkelen. In sommige scholen in de Verenigde Staten wordt VR al gebruikt om lessen te geven in geschiedenis (bijvoorbeeld voor historische gebouwen) en astronomie. Daarenboven worden hands-on lessen zo niet langer beperkt tot trainingen op locatie. Instant feedback en communicatie tussen leerkracht en student kunnen afstandsleren tot een hoger niveau tillen.

Digital workplace

Videoconferencing of Skype als alternatief voor vergaderingen zijn al uit de mode aan het geraken. Door het gebruik van VR kunnen organisaties zoals AltspaceVR de essentie van echte communicatie terugbrengen in een virtuele wereld. Een conversatie via digitale kanalen filtert vaak belangrijke aspecten zoals lichaamstaal, wisseling in interactie en interpretatie. AltspaceVR heeft zelfs een tool om VR-calls te houden via Slack! Hoe cool is dat?

Gezondheidszorg

In de Verenigde Staten is een programma gestart dat consultaties tussen dokter en patiënten aanbiedt via VR. De dokters kunnen zo hun aantal consultaties per dag vermeerderen en het zorgt er ook voor dat medische hulp beschikbaar is binnen enkele ogenblikken, 24/7. Teladoc maakt deel uit van Obamacare en is al snel succesvol gebleken. Het lijkt eigenlijk een beetje op Uber, maar dan voor dokters.

Dit zijn natuurlijk maar vier voorbeelden van wat VR allemaal kan. Het feit is dat als businesses echt gebruik willen maken van deze technologie, ze moeten nadenken over het hoe en het waarom. Of zoals Jeremy Bailenson zegt:

For the first time in history, there’s a real energy in the space, and we can actually produce things

We moeten gewoon uitzoeken hoe we die gaan gebruiken. Wil je graag meer weten over Virtual Reality? Neem dan zeker contact met ons op.

Written by

Vincent Vanderbeck is een ondernemer met een zwakke plek voor nieuwe technologieën. Als oprichter & managing partner van Comma Group staat hij jonge ondernemers bij in het opzetten van hun eigen bedrijf met een focus op digital innovatie. Als Technofiel begeleidt hij ook bedrijven bij hun ontdekking in nieuwe technologieën zoals AI, Blockchain, IoT en nog veel meer. 

Blijf lezen, deze artikels zijn ook interessant