VR: de hype is nog niet over

Blog

door

Lieve Scheirlinckx

Innovatie
virtual reality

Als je denkt dat virtual reality iets is waarme alleen Silicon Valley bezig is, een hype is of iets waar we nog helemaal niet klaar voor zijn, dan heb je ‘t mis. België is klaar voor virtual reality. We gebruiken VR om onze ervaring met merken te verbeteren. In 2016 gebruikten Belgische bedrijven deze nieuwe technologie om:

  • Nieuwe werknemers aan te trekken
  • Sales te verhogen in retail
  • Ervaringen te creëren in een attractie in bijvoorbeeld Bobbejaanland of Plopsaland

Waarom VR geen tijdelijke hype is

Virtual reality is een hoger niveau. Het is een heel goede manier om je klant een onvergetelijke ervaring te geven. Zo komen ze dichter bij je merk. Maar da’s nog niet alles. Je kan ook je toekomstige werknemers een rondleiding geven doorheen het kantoor. Studenten kunnen bijleren in een virtuele omgeving.

In Plopsaland De Panne kunnen kleine kinderen een magische tocht doorheen het Kabouterbos doen. Ze worden geleid doorheen het verhaal van de bekende bewoners van het bos. De VR-tocht simuleert een volledige ervaring met een boot en passeert verschillende settings zoals grotten, bossen en andere landschappen. Je zit in echte, bewegende boten met de VR-bril aan, wat de ervaring alleen maar verbetert. Bobbejaanland lanceerde een gelijkaardige attractie dit jaar. Meer en meer bedrijven ontdekken de voordelen van VR voor hun klanten. Maar was als we deze technologie nog voor andere doeleinden zouden kunnen aanwenden?

De wondere wereld van het klaslokaal

De zorgsector en onderwijs zijn interessante sectoren om met VR te experimenteren. Beeld je in dat je kan rondlopen waar je behandeling zal plaatsvinden, dat kan patiënten al wat geruststellen en een eerste indruk geven. Of je kan oudere mensen die hun woning niet meer kunnen verlaten de omgeving van een ziekenhuis of andere plaatsen laten ervaren wanneer dat nodig zou zijn.

Google is al bezig met VR naar scholen te brengen. In de Verenigde Staten maar ook op andere plaatsen kunnen scholen zich inschrijven voor dit programma. Een speciale app creëert virtuele rondleidingen op verschillende plaatsen op de wereld. Google brengt het programma op plaatsen waar een schoolbus niet kan komen. De visuele stimulus, in combinatie met het interactieve game format zorgt ervoor dat kinderen sneller leren. Stel je voor: volledig ondergedompeld worden in een taalprogramma, of geneeskunde studeren terwijl je (virtueel, natuurlijk) je patiënt behandelt. Als je ‘t ons vraagt, dan wint VR het met voorsprong van klassieke scholen.

Blijf lezen, deze artikels zijn ook interessant