Waarom we allemaal een digitaal platform nodig hebben

Blog

door

Vincent Vanderbeck

Marketing
Uber app

Het is geen geheim dat alle bedrijven die iets betekenen in de startup wereld platforms zijn. Airbnb is een platform met 60 miljoen bezoekers over de hele wereld en dat zonder kamers. Uber heeft elke dag 1 miljoen ritten zonder in het bezit te zijn van auto’s. De platforms interageren tussen gebruikers en chauffeurs, of gasten en verhuurders. Dankzij het vergemakkelijken van die interactie in plaats van het produceren en verkopen van goederen of diensten aan consumenten genereren deze bedrijven miljoenenomzet.

Pipes en platformen

In de pre-digitale economie was het standaard business model een pijplijn business model: goederen werden upstream geproduceerd en downstream geconsumeerd. Een lineair proces dus om te produceren en zaken te organiseren.
Maar als we nu de recente zakelijke successen bekijken, zien we dat platforms verantwoordelijk zijn voor deze successen en niet de pijplijnen. Wat zou er gebeurd zijn met Apple als ze hun Appstore niet toegankelijk gemaakt hadden voor andere app-ontwikkelaars? Of wat dacht je van de disruptie in de auto-industrie door Tesla, niet alleen door het verstrekken van elektrische auto's, maar evenwel door auto's rechtstreeks aan de consument te leveren en zo de klassieke distributieketen te omzeilen? En je koopt nooit zomaar een Tesla, samen met je nieuwe voertuig krijg je toegang tot het Tesla platform dat frequent updates en upgrades aanlevert. Zelfs Nike biedt tegenwoordig veel meer dan alleen maar loopschoenen. Met Nike+ bieden ze een connected platform dat de gegenereerde data gebruikt om de consument nieuwe sportieve niveaus helpt bereiken.

User experience als basis van het platform

In het traditionele pijplijn business model, zouden de sales mensen dienen als het eerste punt in een purchase path. In een niet-lineaire platform economie, werkt de klant samen met het bedrijf over meerdere ervaringen en kanalen alvorens hij of zij overgaat tot de aankoop. In deze always-connected wereld is het belangrijk om de klant een ​​persoonlijke ervaring te bieden bij elk contactmoment. Websites, online banken en customer portals zijn vaak een weerspiegeling van de interne processen en backend-systemen. het platform daarentegen moet data absorberen van de gebruiker en zorgen voor een persoonlijke user experience via elk kanaal.

APIs als business development

Als we de verschillende platformen bekijken, is het duidelijk dat API's worden gebruikt om nieuwe samenwerkingsverbanden te creëren en door middel van deze partnerships creëert men business development. Het besluit van Amazon om hun winkel open te stellen voor andere third-party handelaars veranderde hen van een online retailer in een ​​e-commerce ecosysteem. Apple's Appstore creëerde een nieuwe multi-miljard economie. Al deze voorbeelden werden gecreëerd met een zekere openheid en een API die diende als een integratiepunt en een gemakkelijke manier om uit te besteden.

Het belang van de community

Net als in open source software, waar de community van het grootste belang is om de nieuwe versie van de software aan te leveren, wordt ook het succes van een platform bepaald door de community. Wikipedia, Airbnb, LinkedIn danken allemaal hun succes aan hun gemeenschap. Het cultiveren van de community is het eigenlijke bouwen aan een succesvolle platform. Community management wordt vaak gezien als een taak voor de marketing afdeling, terwijl het eigenlijk moet worden gezien als een groter geheel. Lead generation, business development, customer service, ... Een heleboel zaken zijn afhankelijk van goed community management.
We zagen een grote evolutie in het gebruik van platforms: de disruptie van business modellen en de klant centraal plaatsen in business. De user centric eigenschap van een platform is een eenvoudige manier om je klant te engageren, en het is wat business vandaag drijft: het is de ervaring en de empowerment van de klant die telt.

Written by

Vincent Vanderbeck is een ondernemer met een zwakke plek voor nieuwe technologieën. Als oprichter & managing partner van Comma Group staat hij jonge ondernemers bij in het opzetten van hun eigen bedrijf met een focus op digital innovatie. Als Technofiel begeleidt hij ook bedrijven bij hun ontdekking in nieuwe technologieën zoals AI, Blockchain, IoT en nog veel meer. 

Blijf lezen, deze artikels zijn ook interessant