Wat kunnen bedrijven leren van start-ups?

Blog

door

Vincent Vanderbeck

Innovatie
Start-ups

Start-ups worden gezien als een nieuwe manier om de economie op te voeren, om jonge mensen hun dromen te laten najagen en zo de oude economie te vervangen. Er kan veel gezegd worden over start-ups, maar één ding is zeker: ze hebben zo hun impact, en het is een goede impact. Niet enkel op de economie, maar ook als onderneming kunnen ze een voorbeeld bieden voor de grotere bedrijven.

Digital by design

De digtale economie heeft de bestaande economie serieus veranderd. Kijk maar naar de impact van online retailers op de klassieke retailwinkels. Of de impact van Fintch start-ups op de bankensector. De wereld wordt steeds digitaler en jonge ondernemers zien hier hun kans om nieuwe producten en diensten op de markt te brengen die al “digital by design” zijn. En hier ligt het grote verschil tussen de oude en de nieuwe economie: het feit dat die nieuwe digitale producten al in de basis native digital zijn.

Gebruikerservaring is alles

Iets wat Apple in deze nieuwe digitale economie introduceerde is het belang van user experience. In het pre-Apple tijdperk moesten gebruikers gewoon de ervaring van een software- of hardwareproduct accepteren. Na de introductie van de iPhone namen de gebruikers echter het roer in handen. Plots ging het allemaal over wat de gebruiker van het product vond en hoe hij het kon gebruiken, in plaats van omgekeerd. Start-ups weten dat, geloven in die aanpak en richten zich op deze nieuwe manier van productontwerp.

Klanten centraal in een digitale wereld

In een digitale wereld gewennen klanten makkelijk aan snelle en duidelijke antwoorden op hun vragen. Ze willen hun vraag maar één keer stellen en willen snel het juiste antwoord krijgen. Bedrijven die daar niet op inspelen en klanten van de ene dienst naar de andere sturen zonder hen te helpen, zijn gedoemd om te mislukken. In de digitale wereld gaat het erom een persoonlijke ervaring te creëren, waarbij mensen zich belangrijk voelen en niet als een nummer in de rij dat van het ene kantoor naar het andere gestuurd wordt, zonder resultaat.

Sommige start-ups hebben gewoon alles

Als er één ding is dat start-ups krijgen, dan is het alle goede kandidaten. Ze winnen the war for talent met een mooie voorsprong. Het is nu eenmaal sexy om voor een start-up te werken. En het is nog sexier om je eigen bedrijf op te starten. De Silicon Valleyattitude heeft de wereld overgenomen en alle goede en ervaren techies zoeken naar jobs bij start-ups. Waarom? Het is natuurlijk niet alleen om het sexappeal, maar ook om de waarde van werknemers bij start-ups. Het gevoel om het verschil te kunnen maken. Dat gevoel zou ook bij grote bedrijven moeten bestaan. Want uiteindelijk wordt zo’n start-up misschien ooit zo’n groot bedrijf. Kijk maar naar Facebook of Google. Deze giganten zijn wereldspelers geworden nu, zonder hun start-upmentaliteit te zijn verloren. Zij tonen dat het kan.
Bij Comma Group proberen we dat ook: het samenbrengen van de wereld van de start-ups met die van grote ondernemingen . Als incubator biedt Comma Group een ideale omgeving voor start-ups, gecombineerd met jaren ervaring in de digitalisering van ondernemingen.

Written by

Vincent Vanderbeck is een ondernemer met een zwakke plek voor nieuwe technologieën. Als oprichter & managing partner van Comma Group staat hij jonge ondernemers bij in het opzetten van hun eigen bedrijf met een focus op digital innovatie. Als Technofiel begeleidt hij ook bedrijven bij hun ontdekking in nieuwe technologieën zoals AI, Blockchain, IoT en nog veel meer. 

Blijf lezen, deze artikels zijn ook interessant