WebTomorrow 2016: dit hebben we geleerd

Blog

door

Vincent Vanderbeck

Marketing
Webtomorrow 2016

Gisteren lag de focus overduidelijk op digitaal: alle digitale experts en toekomstige experts waren verzameld om kennis te delen en te participeren aan inspirerende sessies of gewoon om een praatje te maken tijdens de lunch. Het programma zat bomvol met interessante sprekers sessies, maar we hebben drie sessies geselecteerd waarvan we onze bevindingen willen delen.

Waarom 2016 zal het jaar zijn van Virtual Reality en wat kunnen we hiervan verwachten

Op het podium ‘toekomst van marketing’ had een klein panel plaatsgenomen die verschillende standpunten over VR en de toekomst hiervan bespraken. Wim De Preter (De Tijd) had enkele vragen voor Wouter Van Driessche (De Standaard), Piet Sonck (Samsung Electronics) en Pieter Van Leugenhagen (Yondr) over VR. Enkele van de kernpunten:

  • Storytelling moet de verschuiving naar mobiel volgen: de moeilijkheid ligt in de noodzaak van het mobile device. De Standaard heeft reeds getracht om dit probleem op te lossen door cardboards te distribueren, maar er zijn uiteraard nog veel meer mogelijkheden.
  • U krijgt maar één kans: als u een slechte gebruikerservaring aanbiedt krijgt u waarschijnlijk geen tweede kans om een aantrekkelijke VR-ervaring te creëren. Het moet goed zijn vanaf de eerste keer.
  • Budget: VR is duurder dan traditionele video, maar misschien is de ROI ook groter?
  • Experience marketing is hot: North Face en RedBull zijn maar enkele van de bedrijven die ermee bezig zijn. Creëer met VR ware ervaringen voor uw klanten!

Binnenkijken in het hoofd van de investeerder: hoe Belgische investeerders bepalen in welke start-ups ze investeren (en in welke niet).

Vier deskundigen in de start-up scène deelden hun ideeën over goede investeringen wanneer het gaat om start-ups. Karen Boers (startups.be) vroeg haar paneel er alles over: Chris Raman (Ventures4Growth), Muriel Uytterhaegen (GIMV) en Stijn Bijnens (LRM) praatten uitvoerig over hun ervaringen en inzichten. Een kleine recap:

  • De manieren om geld op te halen zijn veranderd: voordat de start-ups samenwerken met investeerders, hebben ze meestal al andere financieringen verzameld. In de begindagen presenteerden start-ups hun ideeën en konden ze op die manier financiële middelen ontvangen; nu kunnen ze al een MVP presenteren..
  • Start-ups gaan veel eerder naar de markt en denken na over de verschillende manieren om geld te verdienen voordat ze met investeerders rond de tafel gaan zitten. Ze zijn met andere woorden beter voorbereid op de markt.
  • Start-ups hebben een manier gevonden om verschillende financieringen te combineren: waarom zou je je beperken tot één bron? Meng de verschillende financieringsopties die beschikbaar zijn en combineer deze tot een ideaal pakket.
  • Stel het gesprek betreffende het financieringspakket niet uit: het dient te gebeuren, dus beter vroeg dan laat.

Omar Mohout deelde 5 belangrijke inzichten en aandachtspunten voor zowel start-ups als bedrijven, gebaseerd op best practices van start-ups.

  1. Jij bepaalt de markt niet: bijsturen op regelmatige basis is essentieel. Klanten zijn de ultieme barometer: omdat je de klant en niet de business moet vooropstellen.
  2. Gebruik adviesraden als hendel: gebruik de input van professionals.
  3. Een investeerder is een investeerder is een investeerder: probeer slim en via verschillende kanalen geld te vinden, het netwerk is een geweldige toegevoegde waarde.
  4. Globaal denken: België is een bonsai markt, dus wees klaar om te schalen.

Naast de gesprekken op het podium vonden er uiteraard ook heel wat andere gesprekken plaats in de conferentieruimte zelf. Met twee partners die een stand hadden op de conferentie was Comma Group was goed vertegenwoordigd. Neem zeker eens een kijkje op onze Facebook pagina voor live video's en foto's van WebTomorrow 2016. Heb je ons gemist? Maak je geen zorgen, volgend jaar zijn we weer van de partij. En in de tussentijd: aarzel niet om ons te contacteren!

Written by

Vincent Vanderbeck is een ondernemer met een zwakke plek voor nieuwe technologieën. Als oprichter & managing partner van Comma Group staat hij jonge ondernemers bij in het opzetten van hun eigen bedrijf met een focus op digital innovatie. Als Technofiel begeleidt hij ook bedrijven bij hun ontdekking in nieuwe technologieën zoals AI, Blockchain, IoT en nog veel meer. 

Blijf lezen, deze artikels zijn ook interessant